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【W126 マメ知識 560SEL・SEC・SE・他 AMG3ピースホイール編】

【W126 マメ知識 560SEL・SEC・SE・他 AMG3ピースホイール編】

【W126W124 マメ知識 AMG3ピースホイール編】

※マメ知識編の内容は、記憶違いなどで誤りがある可能性がありますので、ご了承ください。ゆるく読んで頂ければ幸いです。

80年代~90年代のメルセデスにとてもよく似合うんですよね。

あのピアスボルトの無駄な?!多さと深いリムがたまりません!

AMG3ピースにこだわり、レストアを試行錯誤しているうちについた知識をご紹介します。

ピアスボルト編

このタイプ、3ピースホイールには、2種類ありまして、

前期の3ピースホイールのピアスボルトは、頭の部分が短いんですよね。

そしてクロームメッキされていないんです。黒く見えるのは酸化?なのか腐食なのか?なんです。

後期のピアスボルトは、頭が長くクロームメッキされています。

さらに、OZの刻印と共に前期は12.9、後期は10.9の刻印。

これは、何かと言うとボルトの強度を表せているそうです。

この前偶然お知り合いになった方は、航空機やフェラーリの超軽量で丈夫な

特殊ボルト屋さんで、色々とお話を聞きました。

何でも1本9万だの20万だのするボルトもあるそうです。

推測ですが、前期の発売当時は、12.9の強度のボルトで販売したが

その後、コストダウンか強度に問題なかったかで10.9の強度の物に

替えたと考えられます。

リペア初期のころは、OZ車に直接ピアスボルトを販売してもらうように交渉したり、

工具を探したりとで、苦労しました。

メーカーでは一切販売しないし、ボルトも特定できないなんて門前払い状態でした。

結局今では、特注で作ってしまいましたが・・・

そして、ピアスボルトの頭の10角は、より美しく見える為だそうです。

ディスク編

ディスクのボルトホールによくクラックが入ります。

これは、W126などの車重に耐えられないせいか、工場での強いインパクト工具で締めつけて

しまうせいなのか、年数的な耐久力の限界なのか?とにかく多い!!

そこで当社は、クラックなしのディスクを集め1台分の4本を作ったりしていました。

もちろんリムとピアス等も使える部分は、次回のリペアで部品取りとして活用しています。

ディスクにはオフセットの刻印がありますが、リペア段階で

J数とオフセット数字を確認してリペアをしてきました。

ところがここだけの確認では、同一サイズではなかったのです。

裏側にオフセット刻印上に「MB2とかMB5」の刻印があり

これが違うと同一のディスクではないことが分かりました。

リムが付いている状態ですと分かりずらいのですが、ディスクだけ

で比べると、厚さが違うんです。

リム編

W126やR129等に使われるオフセットは、リア10JのE17がほとんどで

稀にE5の通称ブリスターオフセットがあります。

実はこれも2種類あり、直立バルブタイプとバルブが斜めに立ち上がっているタイプがあります。

直立=E5のブリスターオフセットと思っていましたが、そうでない斜めのタイプも

E5が存在しました。逆もまたあったかな・・・よく分かりませんね。。

と言うわけで、私はこの3ピースホイールをリペアする際に、こと細かくチェックし

当たり前ですが、同一になるようチェックしまくっています。

一部間違った知識だったらごめんなさい!メールでご指摘宜しくお願いします。

数ミリ長さ違うんです。

短いのが前期型で通称鉄ボルト、長いのが後期型クロームメッキタイプボルト。

[W126W124 beans knowledge AMG3 piece wheel ed.]

※ The content of this page, because there is a possibility that there is an error in, such as a storage difference, please understand. I hope you read loosely.

I think it looks great in the 80's to 90's of Mercedes.
Wasteful of that Pierce Bolt? ! wonderful multi-and deep rim!
Commitment to AMG3 piece, I will introduce with knowledge that I learn when I got trial and error the restoration.

Pierce Bolt ed.

There are two types in This type, 3-piece wheel now.
Pierce Bolt of 3-piece wheel of the previous fiscal year, but it has a short part of the head.
And it does not chrome-plated. It looks black oxide? Or such of any corrosion?
Late Pierce Bolt, the head has chrome-plated long.
In addition, the previous year along with the stamp of OZ is 12.9, the late 10.9 engraved.
This is so that represented the strength of the bolt and say something.

If you were before this chance someone you know is, durable ultra-light aircraft and Ferrari

A special bolt shop, I heard a lot of talk.

That's right there is nothing any one of 90,000 but the 200,000 Dano to bolt.

But is a guess, at the time the launch of the previous fiscal year, was sold at an intensity of 12.9 volts

Then, to those of the intensity of 10.9 on whether there was no problem in the cost down or strength

It will be considered to have changed.

Repair early days, or negotiate to have them sell directly Pierce Bolt in OZ car,

Out with or looking for a tool, I had a hard time.

Do not sell at all in the manufacturer, was Monzenbarai state Nante not even be identified bolt.

In the end now, we have made with custom-made, but ...

Then, 10 corners of the earrings bolt head, It seems in order to look more beautiful.

Disk ed.

Crack well into the bolt hole of the disc will go.

This is probably because not bear to vehicle weight, such as W126, and tighten with a strong impact tool in the factory

Or put away because such of, or limit of the number of years specific endurance? Anyway, many! !

So we had to and making four of one car collected without a crack disk.

Of course rim and earrings can also be used part, etc., it has been used as part picking in the next repair.

The disk There is a stamp of offset, but in repair stage

I have a repair to confirm the J number and offset number.

However, only in the confirmation here, it was not the same size.

There is a stamp of "MB2 Toka MB5" on the offset engraved on the back side

It was found that it is not in the same disk and different.

I hesitation to understand and is a state in which the rim is attached, but the disk only

Compared with, I thickness is different.

Rim ed.

Offset that is used to W126 and R129, etc., almost E17 of the rear 10J is

In rare cases there is commonly known as blister offset of E5.

In fact, this is also There are two types, upright valve type and valve has a type that rises diagonally.

Although I thought that blister offset of the upright = E5, also oblique type is not the case

E5 existed. Also I do not know there were kana ... reverse. .

So say, I when to repair the 3-piece wheel, finely check it

It is natural, but earnestly check to be the same.

I'm sorry you were some wrong knowledge! And pointed out thank you by e-mail.

Is the difference do a few millimeters in length.

Short of commonly known as iron bolt in the previous fiscal year type, long of the late type chrome-plated type bolt.


AMG 3ピースホイール マメ知識編

AMG 3ピースホイール マメ知識編


バルブが斜めタイプのE17のオフセット

AMG 3ピースホイール マメ知識編


バルブが直立で、通称ブリスターオフセットのE5

AMG 3ピースホイール マメ知識編

AMG 3ピースホイール マメ知識編


リペア済みのピアスボルトの在庫です。

右は後期、左は前期。

AMG 3ピースホイール マメ知識編


リペア前の在庫ボルト

AMG 3ピースホイール マメ知識編

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※内容は私の経験をもとに書いていますので、間違えている知識もある可能性がありますので、よろしくお願いしたします。

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